
وی با اشاره به اینکه حضور و مشارکت مردم در انتخابات منجر به مستحکم شدن نظام و انقلاب است، گفت: انتخابات با حضور مردم تجلی پیدا کرده است و انتخابات از مهمترین و اساسیترین اقدام در سطح کشور است.
قناعتی افزود: همه جریانهای فعال در انتخابات حضور پیدا میکنند و شعار ما حضور حداکثری است و نباید تنها یک نگاه جریانی و سیاسی داشته باشیم.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه اگر مردم در انتخابات حضور پیدا کنند نظام را بیمه میکنند، گفت: این حضور موجب یأس و ناامیدی در اردوگاه دشمن میشود.
وی درباره رویکرد نظارتی شورای شهر تهران نیز اظهار داشت: یکی از ویژگیهای شورای چهارم ایجاد کمیسیون نظارت و حقوقی است که نظارت ویژهای بر عملکرد مدیریت شهری دارد.
قناعتی با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته همه اعضای شورا حساسیت ویژهای بر نظارت و کنترل داشتند،گفت: پس از بررسیها و نظارتهای مختلف در روزهای یکشنبه و سهشنبه در خصوص نحوه نظارت، بحث و تبادل نظر در جلسات شورا صورت میگرفت.
وی بیان داشت: یکی دیگر از ویژگیهای شورای چهارم این بود که اعضاء به مناطق و محلات مختلف در سطح شهر مراجعه میکردند و پس از آن مشکلات را با معاونتهای شهرداری مکاتبه و پیگیر حل آن بودند.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: در شورای چهارم همانند شورای قبل دو طیف اصولگرا و اصلاحطلب حضور داشتند که جریان اصلاحات به دلیل اینکه مدیریت شهری باب میلشان نبود، از تمامی امکان ظرفیتها برای تذکر دادن استفاده کردند.
وی افزود: شورا هیچگونه محدودیتی برای نظارت بر کار نداشته است و بررسیهای لازم در این باره صورت گرفته است.
قناعتی گفت: آزادی عمل در شورای چهارم برای همه اعضاء بوده است که به شکل انفرادی و یا از طریق رسانهها مطالبات را پیگیری کردند.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: سابقه نداشته است که به این میزان نظارت و کنترل بر برنامهها در شورای شهر وجود داشته باشد و تذکراتی که در حوزههای مختلف داده شد بسیار اثرگذار بوده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس نظارتهای صورت گرفته تخلفات کمتر شده است، گفت: مسئولین مناطق با توجه به بازدیدهایی که اعضا داشتهاند، هر لحظه احساس میکنند که زیر ذرهبین شورا قرار دارند و این اقدامات موجب کمتر شدن تخلفات در سطح شهر میشود.
قناعتی به اولویتهای شورای پنجم اشاره کرد و گفت: شهر بر اساس برنامه اداره میشود و لایحه پنجساله سوم شهر نیز باید ارائه شود که بر اساس سیاستهای شورا برنامهریزی لازم صورت بگیرد.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر دغدغههای شهر احصا شده است و با پیشنهاد شهرداری برنامهای در راستای حل مشکلات شهر در قالب برنامه پنج ساله سوم ارائه خواهد شد.
وی افزود: در پنجساله دوم رویکرد ما کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی و روان شدن تردد در خیابانها بوده است و از تمامی ظرفیتها در این خصوص استفاده شده است.
قناعتی افزود: در شورای چهارم سعی شد از اقداماتی مانند بر گزاری سمینارها و همایشها که اثرات ماندگاری ندارد جلوگیری شود و این منابع در قسمتهای دیگری که مورد نیاز است تزریق شود.
وی افزود: هر ساله حدود 30 کیلومتر مترو در شهر تهران احداث شد و با تکمیل خط 3، خط 6 و خط 7 مترو 150 کیلومتر حمل و نقل ریلی به شهر تهران اضافه شده است که با بهرهبرداری از این خطوط 3 میلیون سفر به سفرهای فعلی اضافه میشود.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: دولت قول هزار واگن را به مترو تهران داده است که با افتتاح کامل خطوط 6 و 7 ورود این واگنها میتواند در توسعه حمل و نقل عمومی هر چه بیشتر تأثیرگذار باشد.
قناعتی خاطرنشان کرد: در برنامه پنجساله دوم شهرداری تهران تمامی رویکرد به سمت حمل و نقل عمومی رفت و با تکمیل خط 7 مترو خطوط ریلی شهر تهران بر اساس مصوبات عالی شورای ترافیک کشور به پایان میرسد.
وی افزود: با توجه به تکمیل حمل و نقل ریلی باید از این پس درآمدهایی که اخذ میشود به سمت نوسازی بافتهای فرسوده برود.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران یک شهر زلزلهخیز است و کارشناسان زمینشناسی تذکرات لازم را درباره زلزله دادهاند و در بیشتر مناطق شهر ساختمانهای فرسوده و دارای ریزدانه مشاهده میشود.
قناعتی افزود: باید برنامهریزی ویژهای برای بافت فرسوده اتخاذ یابد تا بتوانیم در مقابل حوادث طبیعی کاهش تلفات را داشته باشیم.
وی افزود: در کنار دیگر اقدامات مدیریت شهری باید توجه ویژهای به فرمایش مقام معظم رهبری درباره اشتغالزایی شود و نوسازی بافت فرسوده موجب هزاران هزار شغل در سطح جامعه میشود.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: با اشتغالزایی قطعاً آسیبهای اجتماعی کاهش پیدا میکند و شرایط جوانان بهتر خواهد شد.
قناعتی با اشاره به اینکه دولت به وعدههای خود در حمل و نقل عمومی عمل نکرده است، گفت: قرار بود 82.5 درصد از هزینه اتوبوسها را دولت از طریق هدفمندی یارانهها پرداخت کند که پرداخت نشده است.
وی افزود: پایتخت نیاز به 10 هزار دستگاه اتوبوس دارد ولی در سطح شهر تنها 6500 اتوبوس تردد میکنند.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: استراتژی شهردار تهران این است که در هر 300 متر وسیله حمل و نقل عمومی برای شهروندان مهیا باشد تا مردم کمتر از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند.
وی افزود: دولت باید 50 درصد از هزینههای توسعه مترو را پرداخت میکرد که این اقدام عملیاتی نشده است و اگر دولت به تعهد خود مبنی بر تهیه هزار واگن برای خطوط 6 و 7 اقدام نکند با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
قناعتی درباره خروج راهآهن از مناطق 17 و 18 شهر تهران اظهار داشت: کمیسیون عمران شورای شهر پیگیر معضل منطقه 17 و 18 مبنی بر وجود خطوط راهآهن بوده است البته این خط در حال حاضر زیر سطح حرکت میکند ولی آسیبهایی نیز دارد.
عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه منطقهای که خطوط راهاهن وجود دارد یکی از منشأهای آلودگی هوا نیز است،گفت: حدود سه سال است که پیگیر خروج راهآهن از تهران هستیم ولی دولت و شرکت راهآهن همکاری لازم را نداشتهاند.
وی افزود:میتوان به جای خطوط راهآهن در مناطق 17 و 18 جادههای سلامت را ایجاد کنیم و دولت نیز این زمینها را برای ایجاد فضای سبز به شهروندان این مناطق هدیه دهد، ولی این اقدام صورت نگرفته است و به دنبال این هستند که این زمینها را به شهرداری بفروشند.
قناعتی افزود: بیش از 5 ماه است که نامهای تمام اعضای شورای شهر امضاء و به دفتر ریاست جمهوری برای زمین راهآهن در منطقه 17 و 18 ارسال کردهاند ولی هنوز رئیسجمهور این نامه را ندیده و جوابی نیز نداده است.